چارچوب فرآیند ابزاری برای گروه بندی فرآیندها به دسته های مرتبط است. سخت ترین قسمت برای شروع کار با چارچوب ها، درک آنچه در دسترس است و شناسایی استفاده از کدام چارچوب فرایندی که بیشترین مزیت را برایتان خواهد داشت.

پنج چهارچوب فرایندی معروف در زیر معرفی شده اند:

  1. Enhanced Telecommunications Operations Map (eTOM):

چارچوبی برای آنالیز و بهبود فرایندهای شرکت مخابراتی با تمرکز بر پشتیبانی مشتری و رضایت مشتری است.

  1. Information Technology Infrastructure Library (ITIL):

یک چارچوب فرآیندی است که بر فرایندهای خدماتی که فناوری اطلاعات در داخل کسب و کار یا به عنوان خدمات به سایر کسب و کارهای بیرونی ارائه می دهد تمرکز می کند. این چارچوب توسط دفتر تجارت دولتی انگلستان (OCG) ایجاد شده است و توسط AXELOS نگهداری می شود.

  1. Process Classification Framework® (PCF):

چارچوبی است که توسط APQC توسعه یافته است. شامل چهار سطح فرآیندی است: طبقه ، گروه فرآیند، فرآیند و فعالیت. وجود دارد. چندین نسخه از PCF خاص هر صنعت موجود می باشد. چارچوب شامل مجموعه ای از 13  طبقه فرایند است شامل 6 طبقه فرایند عملیاتی و 7 طبقه فرایند پشتیبانی می شود. PCF شامل تعاریف و KPI برای بسیاری از عناصر فرآیند می باشد.

  1. Supply Chain Operations Reference (SCOR):

چارچوبی است که توسط SUPPLY CHAIN COUNCIL توسعه داده شده است و توسط سازمان هایی که سرمایه گذاری قابلی توجهی در مدیریت زنجیره تامین کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این مدل براساس پنج فرایند سطح بالا که شامل: برنامه ، منبع ، ایجاد ، تحویل و بازگشت است.

  1. Value Reference Model (VRM):

چارچوبی است که شامل سه موضوع برنامه ،اجرا و کنترل است. برای چهار حوزه: مدیریت سازمانی، زنجیره تامین، ارتباطات مشتری و توسعه محصول. چارچوب VRM سه سطحی است و این مدل مرجع فرآیند شامل تعاریف ، ورودی ها و خروجی ها و KPI ها است.

انتخاب چارچوب

انتخاب چارچوب باید به آنچه سازمان در تلاش است تا با مدیریت فرایند خود انجام دهد بستگی داشته باشد. چه عوامل محدود کننده ای برای بسیاری از چارچوب ها وجود دارد که سازمان ها در زمان انتخاب آن باید در نظر داشته باشند؟؟