مزیت رقابتی     COMPETITIVE ADVANTAGE

مدیریت استراتژیک تماما به کسب و حفظ مزیت رقابتی مربوط می شود. این اصطلاح را می توان به این صورت تعریف کرد، ” هر آن کاری که یک شرکت به طور ویژه در مقایسه با شرکت های رقیب بهتر انجام میدهد.:”

هنگامی که شرکتی می تواند کاری انجام دهد که شرکت های رقیب نمی توانند یا مالک چیزی است که شرکت های رقیب آرزومند آنند، این ویژگی می تواند بیانگر مزیت رقابتی باشد.

معمولا یک شرکت برای مدت زمان معینی می تواند یک مزیت رقابتی را حفظ کند، زیرا شرکت های رقیب از آن تقلید و آن را بی اثر می کنند. یک شرکت باید تمامی تلاش را خود را به خرج دهد تا مزیت رقابتی پایدار SUSTAINED COMPETITIVE ADVANTAGE  دست یابد و این کار از طریق:

سازگار کردن مداوم خود با تغییرات در روندها و رویدادهای خارجی و قابلیت ها، شایستگی ها و منابع داخلی

و

تدوین، اجرا و ارزیابی اثربخش استراتژی هایی انجام دهد که با سرمایه گذاری بر این عوامل ایجاد شده اند.

حوزه های مختلفی در درون و برون سازمان وجود دارند که با تحلیل فرصت ها و تهدید و نقاط قوت و ضعفشان (SWOT) همراه با خلاقیت و ایده پردازی امکان خلق مزیت رقابتی برای سازمان وجود دارد.

در همین راستا بوم مدل تمایز  DIFFERENTIATION CANVASدر جنبه های مختلف سازمان برای شما عزیزان طراحی شده که با بکارگیری آن چه در فاز تحلیل محیط بیرونی، ارزیابی محیط داخلی و بهینه کاوی برای سازمانتان مزیت رقابتی خلق کنید.

بوم مدل تمایز چیست؟

این بوم شامل 5 دسته بندی کلی که شامل: محصول، خدمات، پرسنل، کانال و تصویر می باشد.

برای هر دسته حهت راهنمایی زیرشاخه هایی مثال زده شده اند.

حالا نوبت شماست…. با اطلاعاتی که در مرحله های تحلیل و ارزیابی و بهینه کاوی داشتید، شروع به ایده پردازی کنید. ایده هاتون روی استیکرهای رنگی بنویسید و روی بوم نصب کنید….

پی نوشت: طراحی این بوم مدل تمایز توسط یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندس صنایع علاقمند به فرایندها در سال 1399 انجام گرفته. هر سوالی در مورد بوم مدل داشتید از طریق ایمیل زیر ارتباط بگیرید.          elnaz.abedpour.27@gmail.com